Фуры тяжелее 40 тонн заставят «худеть», чтобы не причиняли вреда дорогам

image

Щоб зберегти українські дороги від руйнівного впливу перевантажених автомобілів, Мінінфрастуктури планує цього року встановити на основних магістралях 10 вагових комплексів Weight in motion (зважування в русі), котрі на 100% відповідають своїй назві й визначатимуть вагу автомобіля під час його руху, – повідомляє Урядовий кур’єр. У Мінінфраструктури стверджують, що мають підтвердження гранту ЄС на придбання 100 таких комплексів. Для реалізації проекту в міністерстві вже півтора року працює ціла команда підтримки реформ. Повністю реалізувати проект в Уряді планують за 3-5 років.

«Нам вдалося отримати фінансування Світового банку для цього пілотного проекту. Також є підтвердження гранту Європейського союзу для закупівлі 100 таких комплексів зважування в русі, щоб контролювати основні траси країни», – повідомляє на офіційному сайті міністерства Олександра Клітіна, керівник Офісу підтримки реформ при Мінінфраструктури.

За її словами, для повного впровадження реформи вже навіть розроблені й зареєстровані в Парламенті необхідні законодавчі зміни: Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю № 7318 від 17.11.2017 року та Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо надходжень від здійснення габаритно-вагового контролю № 7319 від 17.11.2017 року.

Та в  Укртрансбезпеці на нововведення не чекають. Співробітники служби ще у липні почали проводити масові рейди на вітчизняних дорогах. Порушників штрафують на цілих 510 грн, та, згідно зі ст. 265-2 КУпАП, забороняють перевантаженому транспорту рухатися далі до усунення правопорушення або отримання в поліції дозволу на проїзд.

Довідково. Вплив однієї вантажівки на дорожнє покриття дорівнює впливу 26 тис. легкових авто. Якщо фура перевантажена на 25%, її вплив зростає майже втричі – до 70,5 тис. авто! А якщо асфальт ще й розігрітий на сонці?

Сучасні технології дорожнього будівництва безсилі проти порушників вагового контролю

Прем'єр України Володимир Гройсман вважає, що проблему з українськими дорогами реально вирішити за три-п'ять років. Для цього потрібні: стабільне фінансування, контроль якості ремонту та будівництва доріг, а також – контроль їх експлуатації.

«Контроль має бути забезпечено. Ми витрачаємо мільярди гривень на будівництво, але транспорт навантажують і перевантажують, руйнуючи таким чином дороги. Мусимо це зупинити», – зазначив глава уряду.

Солідарні з Прем’єром і виконавці дорожньо-будівельних робіт. Адже без вагового контролю будь-яке асфальтобетонне покриття, навіть покладене за найсучаснішими технологіями, зазнаватиме руйнівного впливу.

«При дозволених 40 тоннах загального навантаження, наші фури перевозять 60, і 100, і навіть більше тонн. І, незважаючи на те, що ми влаштовуємо якісне багатошарове дорожнє покриття, з дотриманням всіх найсучасніших технологій, в спеку воно все одно нагрівається від сонячних променів до 60 і вище градусів. Це фізика. І коли по такій новенькій ідеальній поверхні рухається перевантажений монстр, він просто руйнує покриття, продавлює його, як палець вершкове масло. Так на дорозі з’являється те, що ми називаємо «колія». Потім покриття починає поступово «розповзатися» і навесні просто «тане» разом зі снігом,» – пояснює начальник виробничо-технічного відділу ТОА СП «Автострада» Ярослав Печериця.

Як підкреслюють в «Автостраді», сучасне дорожнє покриття на порядок надійніше в порівнянні з тим, що робили 10-20 років тому. Якість та гарантію понад 6 років забезпечує абсолютно новий підхід до процесу дорожнього будівництва:

  • нова техніка дозволяє зрізати старий асфальт на встановлену товщину;
  • зрізаний асфальт не вивозять на смітник, а використовують як шар регенерації;
  • асфальтобетонне покриття виробляється за абсолютно новою технологією, котра не припускає заміни складових чи технології укладання;
  • нове дорожнє покриття має зовсім іншу структуру, і може прослужити близько 10 років, за умови належного обслуговування та дотримання правил експлуатації.

«Відремонтовані нами дороги можуть прослужити понад 10 років за умови належного утримання та дотримання вагових обмежень. Для цього ми маємо всі необхідні умови – нові сучасні автоматизовані асфальтобетонні заводи, при яких працюють атестовані лабораторії, що здійснюють постійний контроль вхідної та вихідної сировини. А ще в нас найсучасніші технології та високопрофесійна команда, фахівці якої працюють на ринку дорожнього будівництва більш як 20 років, – наголошує директор ТОВ «СП «Автострада» Анатолій Вакар. – Але всі наші технології та зусилля перетворяться на ніщо, якщо не буде контролю за вагою фур на дорозі.»

Щоб зберегти відремонтовані ділянки дороги, на трасі М-12 вже зроблені перші кроки: між Вінницею та Вороновицею СП «Автострада» збудувала 2 майданчики для проведення габаритно-вагового контролю великовантажних транспортних засобів. Незабаром тут запрацюють стаціонарні пункти, призначені виявляти порушників.

Дотримання вагових норм збільшує строк експлуатації доріг

Автоперевізники частенько порушують встановлені законодавством вагові обмеження заради збільшення прибутків. Та мало хто з них замислюється, що короткочасні прибутки швидко обернуться на збитки, коли їх вантажівкам доведеться рухатися розбитими ними ж самими дорогами.

Згідно з євростандартами гранична вага двовісного транспортного засобу з 3-вісним напівпричепом загальною довжиною до 13,72 м не може перевищувати 42 т; вага аналогічного 3-вісного транспортного засобу з 2- чи 3-вісним напівпричепом не може перевищувати 44 т.

В Україні ж перевантаження фур зазвичай сходить перевізникам із рук. Тому майданчики зважування у русі допоможуть зробити пересування таких машин фактично неможливим.

А поки ваговий контроль на вітчизняних дорогах працює лише точково, дорожньо-будівельні підприємства серйозно розмірковують над тим, що кілька надміру навантажених фур на залишать помітний слід не лише на розігрітому новому дорожньому покритті, а й на репутації компанії. Адже попри те, що винними в руйнації покриття будуть несумлінні перевізники, усувати наслідки доведеться саме виконавцям ремонтів, обтяжених договірними зобов’язаннями, де чітко прописано – гарантійний строк служби відремонтованого покриття від 5 до 10 років. Тобто в разі утворення дефектів на покритті раніше вказаного терміну виконавець має усунути недоліки власними силами і за власний кошт.